Suverän överaskning första skoldagen: Klasse Möllberg - Banarne- tillsammans med skolans grundare Ing-Mari Frössevi (tillika skolkompis från Katrineholm).

Pressmeddelande:

Hurra! Skolan är godkänd på alla punkter av Skolinspektionen!
Vi har idag nåtts av detta glädjande besked. Sedan hösten 2022 har vi arbetat mycket strukturerat, kvalitetssäkrande och målinriktat för att idag äntligen nå hit.

Personal, styrelse, vårdnadshavare och elever har gemensamt gjort vårt allra bästa. Vi är oerhört stolta över vår verksamhet. Nu kan vi fortsätta vår skolresa framåt – en helt kvalitetssäkrad skola – den lilla skolan med det stora hjärtat.

Vi vill passa på att tacka våra skolfamiljer samt övriga skolans vänner för det fina stöd som vi får för vår verksamhet. Vi är så stolta över vår fina skola.

Johanna Bergström är i slutfasen av lärarutbildningen och just nu på praktik i Katrineholm. Mats Hellström, Marie-Louise Strand - Karlsson, samt Jonna Spångberg vikarierar.

Från 1/8 kommer Johannah Ström att börja arbeta hos oss - både på fritidshemmet samt i skolan. Varmt välkommen till oss, Johannah!

För att nå oss under dagtid, skicka ett sms till 0704-807280 så hör vi av oss. Detta nummer ska ni också använda för att sjukanmäla - nu har vi avslutat appen. Tänk på att sjukanmäla varje morgon innan 8.00.

Varmt välkomna till den lilla skolan med det stora hjärtat!

Mvh Anna Frössevi Ericsson, rektor

Rutiner för skolan för att motverka smittspridning:

Var noga med hygienen. Tvätta händerna innan maten samt efter rasterna.

Första rasten är alltid utomhus. Övriga raster uppmuntras vara utomhus. Tänk på att ha med bra kläder efter väder.

Stanna hemma vid symptom: hosta, halsont och/eller feber. Kontakta respektive mentor för studiematerial hem.

Hör av er vid eventuella frågor. Kontaktinformation finns i appen samt på skolans hemsida.

Följande är självklarheter när man är elev vid
Österåkersbygdens friskola:

Skolan är en arbetsplats för lärande.
Du som elev ska känna dig trygg i skolan.
Du har ett eget ansvar för din utbildning med stöd av din mentor.
På lektionerna gör du dina arbetsuppgifter, du lämnar endast klassrummet med lärarens tillåtelse.
Du ser till att det är tyst och lugnt på lektionerna. Du håller en låg samtalston vid grupparbete och hjälp.
Du använder inte svordomar.
På resan till och från skolan är du en förebild.
Du visar hänsyn och hjälper andra.
Du bidrar till att andra i din närhet har det bra.
Det är viktigt och rätt att du berättar om saker som händer.
Alla bemöter varandra med respekt.

Vi önskar att ni vårdnadshavare pratar med barnet varje dag om hur skoldagen samt ev. bussresan varit. Hör gärna av er till oss med tankar och idéer. Vi gör skolan tillsammans.

Bra att veta:
Skolan öppnar varje dag kl. 07. Personal finns i entrén från kl. 07.15

Våra klasser är:
Rimfaxe åk F-1 – mentorer Johanna Bergström och Anna Frössevi Ericsson
Hugin åk 2-3 – mentor Leena Larsson
Munin åk 4-6 – mentor Fanny Steen

Fritidshemmet som nu heter Gyllenborste är öppet måndagar - torsdagar kl. 06-18 samt fredagar kl. 06-17. Vårdnadshavare skickar in vistelsetider i god tid, senast onsdag morgon veckan innan. Antingen via Whatsapp till ansvariga fritidspedagog Johanna Bergström eller till vår telefon 0704-807280.

Övrig personal på skolan:
Ulla Bergström, lokalvård, fritidshem
Christina Fällman, specialpedagog
Sandra Bäckström, skolrestaurang
Agneta Hoff, skolkurator
Marie Hult Eriksson, administratör
Fredrik Johansson, idrott
Marie-Louise Strand Karlsson, slöjd, hemkunskap,
Mats Hellström, fritidshem, resurslärare, ”fixar-Frasse”
Niclas Backlund, spanska
Gunnel Larsson, bibliotek
Ulla-Stina Holmberg, engelska
Maria Fridlund, elevhälsoteam
Ann-Sophie Forss, elevhälsoteam

Detta önskas vara med i skolan:
- Inneskor
- Skolväska
- Reflexväst
- Vattenmugg
- Extrakläder/regnkläder
- Egen frukt/smörgås om så önskas

Vi har samlad skoldag vilket innebär att elever som slutat skolan får vänta på bussen på fritidshemmet, man deltar då i fritidshemmets aktiviteter.

Skolans telefonnummer är 0704–807280, skicka gärna ett meddelande till oss så kontaktar vi er så snart som vi har möjlighet. Vi har begränsad möjlighet att svara i telefon, men vi tittar till telefonen så ofta som möjligt.

Information om skolan finns publikt här på skolans hemsida: www.osterakersbygdensfriskola.se Vi har även en Facebooksida som är en sluten grupp, sök gärna upp den om ni har möjlighet.

Matsedel vecka 16

Måndag: Makaronilåda
Tisdag: Panerad fisk, potatis, kall sås
Onsdag: Morotssoppa, mjukt bröd med pålägg
Torsdag: Ugnspannkaka
Fredag: Tacos

Nationella prov, länk

Vecka 15:

15 april
Välkomna tillbaka till skolan!

Minimelodifestival kl. 10.00

Konstutställning, vernissage kl. 13-14, Munins korridor

APT Digitalt kl. 17.00

16 april
Idrott inomhus för åk 2-6. Medtag inneskor, ombyteskläder, handduk samt vattenflaska (om så önskas).

Skolråd kl. 12.15

Extra studietid åk. 4-6 kl 13-15

17 april
Nationella prov i engelska, åk 6

18 april
Idrott inomhus för åk F-6. Medtag inneskor, ombyteskläder, handduk samt vattenflaska (om så önskas).

19 april
Simskola
Teater "Pricken" av åk 1-3 kl. 10.30

Nationella prov i engelska, åk 6

23 april
Årsmöte kl. 18.00, friskoleföreningen
Samlingssalen, skolan

13 maj
Föräldramöte 18.30
Digitalt

4 juni
Sommarsoaré
18.00 Österåkers kyrka

Kontakta oss:

osterakersbygdensfriskola@gmail.com
fritidshemmet2018@gmail.com

Skolans telefonnummer:
0704-807280

Anna Frössevi Ericsson,rektor,  0707–493824, osterakersbygdensfriskola@gmail.com

Birgitta Åberg Andersson, styrelseordförande
birgitta.framtiden@live.se

Rutiner för klagomålshantering:

Kontakta mentorerna, skolans rektor alternativt styrelsens ordförande. Vårdnadshavare har kontaktuppgifter i skolappen samt här på hemsidan.
Ansvarig för klagomålshanteringen är skolans huvudman.

Skolans adress:

Österåkersbygdens friskola

Österåker

64393 Vingåker

Uppdaterad 14 april 2024.