Verksamhetsidé
Närhet
Elever och vårdnadshavare skall känna närhet till skolan.
Trygghet
Skolans och gruppernas storlek skall innebära ökad trygghet för barnet/eleven och individualisering av verksamheten/undervisningen.
Samverkan
Barnets/elevens lärande skall utvecklas genom att skolan samverkar med hemmet, bygden, övriga samhället och internationella kontakter
Meningsfullhet
Barnet/eleven skall uppleva att verksamheten/undervisningen är meningsfull d.v.s. uppleva känsla av mening, delaktighet och engagemang.
Helhet
Verksamheten/undervisningen skall stimulera hjärnan, hjärtat, handen d.v.s. hela individen, så att barnets/elevens vetande, kunnande och praktiska klokhet utvecklas.
Respekt
Rätten att vara olika, det goda samtalet, det goda lyssnandet, respekt för individen ska känneteckna skolan.
Kompetens
Kompetent och mångsidig personal skall få uppdraget att utveckla skolan i samverkan med elever, föräldrar och friskoleföreningen.
Digital kompetens
Barnet/eleven skall utveckla sitt lärande gällande säker och kritisk användning av
informationssamhällets teknik i skolarbetet, på fritiden och för kommunikation.
Kvalitet
Skolan skall kvalitetssäkras och kvalitetsstyras.
Skolan skall visa både pedagogisk, social, kulturell och strukturell kvalitet
Skolans profil
Natur, kultur,kommunikation,hälsa och entreprenörskap.
Övrigt
Förutom skollagen, förordningen och läroplanen skall Europeiska unionens nyckelkompetenser utgöra ram för verksamheten.